8. desember 2017 – 28. januar 2018

ÅPNING:
Fredag 8. desember
Åpning, del 1 | 19:00 på UKS
Åpning, del 2 | 20:30 på Kunstnernes Hus
Konsert + DJ | 22:00 Jenny Hval og 23:00 DJ Jan Mayen på Kunstnernes Hus

UTSTILLING
9. desember 2017 — 28. januar 2018
UKS, St. Olavs gate 3, Oslo og  Kunstnernes Hus, Wergelandsveien 17, Oslo

Høsten 2017 markerte starten på en serie med UKS-soloutstillinger som både benytter seg av UKS’ egne fasiliteter, samt Kunstnernes Hus — et grep som muliggjør utforskning av svært ulike deler av den aktuelle kunstneriske produksjonen, fra hovedåre til mindre kanaler og passasjer.

Den andre ut i serien med dobbeltutstilling er tegneren, maskerade- og filmmakeren Constance Tenvik (f. 1990, NO, basert i Berlin og Oslo). Tenviks flommende, nye produksjon Myk Harnisk tar for seg et katastrofalt forsøk på å gjenskape en middelalderturnerning på et skotsk slott i Ayrshire i 1839. Denne gotiske dakapoen, navngitt «The Eglinton Tournament» etter initiativtaker Earl Eglinton, ble oversvømmet både av et voldsomt regnvær — som vanskeliggjorde mesteparten av de noble opptredene — samt det uventede oppmøtet på drøyt 100.000 tilskuere. I ettertid ble dette arrangementet stående som en milepæl for hva som skjer når fantasi og virkelighet ikke møtes.

Tenvik utforsker dette humoristiske paradokset av romantisk tilbakeskuende higen etter en svunnen tid (når man er fanget i sin egen tid). Hun skaper dermed en betimelig peker til samtidens konservative dragning mot en annen tidsepoke og nostalgisk folklore. Idet Tenvik invaderer den mannsdominerte ridderverdenen med sitt show(wo)manship, undersøker hun Eglintons oppblåste performance — hvor absolutt alt går galt. Gjennom tyggisfargede assemblage-skulpturer, figurative tegninger og levende bilder lager hun et sosialt karneval som refererer til skandinavisk undergrunnspop og feminisme fra 60- og 70-tallet.

Utstillingen er delt mellom to visningssteder. På Kunstnernes Hus kan man se turnhester og paraplyholdere kledd som armerte riddere, flankert av en storskala-projisering. Gjennom filmverket følger publikum Tenviks karakter Earl Eglinton (spilt av musiker Jenny Hval). Hun er bokstavelig talt i «myk harnisk» — utkledd i et skreddersydd rosa- og sølvfarget kostyme med hjertemønstrede underbukser. Vi ser han/henne i en festmiddag idet karakteren langsomt innser at turneringsdrømmen ikke sammenfaller med virkeligheten.

På UKS presenteres Tenviks utforskning av den originale historien beskrevet i Ian Anstruthers beretning «The Knight and the Umbrella»: Fra kunstnerens skjøre tegneseriefigurer av Eglintons heraldiske symboler og historie til korte, slap-stick filmklipp fra Tenviks feilslåtte forsøk på gjenskapning-av-gjenskapningen under en ferd til Skottland. Gjennom et innblikk i hennes fargerike verden, flust av verker i form av illustrasjoner og glossy fotoshoots for trykte og digitale media, vekkes oppmerksomheten rundt bredden i Tenviks mangefasetterte praksis. Man undrer seg over hvor kunstnerskapet starter og slutter — og om det i det hele tatt gjør det sistnevnte?