Dobbel Jetee_web

Chris Marker, La Jetée (1962), filmstills. Billedkreditering: BFI Stills Collection © 1963 Argos Films

 

Please scroll down for information in English.

 

A GRIN WITHOUT A CAT

31. oktober 2014 – 11. januar 2015

Utstillingsåpning fredag 31. oktober kl. 19.00
Åpning av utstillingen er ved Christine Van Assche, Curator at Large ved Centre Pompidou, Paris, og kunstnerisk leder Mats Stjernstedt

Omvisning i utstillingen lørdag 1. november kl. 14.00 med Christine Van Assche og Mats Stjernstedt

 

Filmene til den visjonære franske filmskaperen Chris Marker (1921-2012) vever sammen realisme og science-fiction, det poetiske og det politiske. Marker var en foregangsfigur innenfor den såkalte essayfilmen – en hybrid av dokumentariske og personlige refleksjoner – som i dag er en sentral genre innenfor kunst- og filmfeltet. Han produserte over 60 filmer, individuelt og i samarbeid med filmskapere som Alain Resnais og Agnes Varda.

 

Markers innflytelse strekker seg fra kunst til eksperimentell film og fiksjonsfilm, for eksempel i forhold til science-fiction genren. Mesterverket La Jetée fra 1962 dannet for eksempel utgangspunkt for Terry Gilliams Twelve Monkeys (1995) og inspirerte filmskapere og musikere som Francis Ford Coppola, James Cameron og David Bowie.

 

Chris Marker var del av den franske nybølgen i Paris på 60-tallet, men knyttes oftere til den mer politisk orienterte gruppen Rive Gauche (Venstrebredden). Marker arbeidet i tillegg som skribent, fotograf, forlegger og aktivist, og han var forut for sin tid i sin utforskning av nye medier og multimedia installasjoner.

 

Marker reiste over hele verden gjennom hele sitt liv – med kameraet som øye. Det rike filmmaterialet omfatter alt fra et tempel for katter i Tokyo til frosne blomster på en forskningsstasjon i Sibir. Marker undersøkte våre kulturelle ritualer, både antikke og moderne – et hellig sted, et videospill eller demonstrasjoner på gaten. Med en etnografs blikk søkte han å skildre mennesker som del av sitt miljø. Han klippet egne bilder sammen med funnet materiale fra filmer, tegneserier og nyhetsbildet, ofte med innslag av egne animerte sekvenser. Musikalske partiturer veves sammen med lyder fra hverdagslivet mens fortellerstemmen mediterer over tid, historie og hukommelse.

 

Markers filmer har ofte et underliggende mørke i seg – minner fra et krigsherjet Frankrike, kolonialismens brutalitet og revolusjoner som feilet. Gjennomgående spør Marker: Hva kan fortiden fortelle oss om fremtiden? Og hva kan fremtiden si om fortiden?
Utstillingen består av fire filminstallasjoner, to multimedia-installasjoner, bøker, fotografier og arbeidsbøker. I auditoriet presenteres et screeningprogram som viser et utvalg av Markers filmer.

 

Utstillingens kurator Christine Van Assche, Curator at Large ved Centre Pompidou, er til stede under åpningsdagene og vil åpne utstillingen. Øvrige kuratorer er skribent og filmkritiker Chris Darke, og Magnus af Petersens, Curator at Large, Whitechapel Gallery/kurator, Moderna Museet.

 

Kunstnernes Hus har omarbeidet A Grin Without a Cat for å tilpasse den Kunstnernes Hus’ lokaler. Utstillingen er organisert av Whitechapel Gallery i London, der den hadde over 73.000 besøkende og omfattende presseomtale.

 

Et Marker-seminar vil bli realisert på Kunstnernes Hus i januar 2015 i samarbeid med Maria Moseng og Maria Fosheim Lund, redaktører for filmtidsskriftet wuxia. Utstillingen vil siden reise videre til Lund Kunsthall.

 

 

SEMINAR LØRDAG 10. JANUAR

Between Amnesia and Nostalgia
A seminar on the work and legacy of Chris Marker

Lørdag 10. januar kl. 11 i Auditoriet, Kunstnernes Hus
Seminar i samarbeid med Maria Moseng og Maria Fosheim Lund, redaktører for filmtidsskriftet wuxia.

Et endagsseminar som samler internasjonale forskere og kunstnere for å undersøke ulike sider ved Chris Markers filmpraksis og kunstnerskap. Seminaret avrunder Kunstnernes Hus’ Marker-utstilling A Grin Without a Cat, et samarbeid med Whitechapel Gallery i London. Foredragsholderne tar for seg temaer som spenner fra gestens rolle i Markers filmer til hans multimedia-installasjoner, inkludert hans innflytelse på andre kunstnere og verkenes tematiske relevans i forhold til endringer i samtidens sosiale minnepraksiser.
Vi vil også vise Duncan Campbells film It for Others, som tar utgangspunkt i Markers film Statues Also Die. Campbells film vant nylig Turner Prize 2014 i London.

Deltakere: Erika Balsom (King’s College London), Ina Blom (Universitet i Oslo), Janet Harbord (Queen Mary University of London), Bouchra Khalili (Kunsthøgskolen i Oslo, avd. Kunstakademiet), Inger Servolin (Iskra, Paris).
Screening: It for Others (Duncan Campbell, 2014)

Inngang kr. 80.
Inngang kr. 50 for studenter og medlemmer av NBK, UKS, FFF, NK og SDS. Vis bevis og medlemskort i resepsjonen.
Påmelding anbefales, post@kunstnerneshus.no. Begrenset antall plasser.

Produsert i samarbeid med filmtidsskriftet wuxia, og støttet av Norsk Kulturråd, Fritt Ord og Det Franske Kulturinstituttet i Oslo

Deltakere:

wuxia er et tidsskrift for filmkritikk og filmkultur som både er en publikasjon og en plattform for filmvisninger og presentasjoner i ulike formater.
Redaktører for wuxia er filmviterne Maria Moseng og Maria Fosheim Lund.

Erika Balsom er en engelsk filmteoretiker som underviser i Film Studies and Liberal Arts ved King’s College i London. Hun har utgitt Exhibiting Cinema in Contemporary Art (Amsterdam University Press, 2013), som var finalist for The Limina Award for den beste internasjonale boken i filmstudier. Hun skriver jevnlig tekster for utstillingskataloger og i tidsskrifter som Cinema Journal, Screen, Artforum og Afterall. Hun har en PhD i Modern Culture and Media fra Brown University, og har skrevet flere tekster om Chris Marker.

Ina Blom er en norsk kunsthistoriker og kritiker. Siden 2001 har hun vært ansatt som professor i kunsthistorie ved institutt for filosofi, ide- og kunsthistorie og klassiske språk,
det humanistiske fakultet, universitetet i Oslo. Hennes forskningsfelt er modernisme/avant-garde og samtidskunst med et særlig fokus på medieestetikk og forholdet mellom kunst, teknologi, media og politikk. Hun er leder for det tverrfaglige forskninsprosjektet Archive in Motion og skriver for Artforum, Texte sur Kunst, Parkett og Afterall. Hun står også bak utgivelsene On the Style Site. Art, Sociality and Media Culture (New York: Sternberg Press, 2007), The Name of the Game. Ray Johnson’s Postal Performance (Kunsthalle Fridericianum Kassel, Stedelijk Museum Sittard, 2003) og Joseph Beuys (Gyldendal, Oslo, 2001). Hennes nyeste publikasjon The Autobiography of Video. The Life and Times of a Memory Technology vil bli publisert i 2015.

Duncan Campbell er en skotsk kunstner som nylig vant Turner Prize 2014 for sitt bidrag til den skotske paviljongen ved Veneziabiennalen 2013 med filmen It For Others. Filmen tar utgangspunkt i Chris Marker og Alain Resnais’ film Statues Also Die, som vises på Kunstnernes Hus.

Janet Harbord er en britisk filmteoretiker, kritiker og professor i filmteori ved Queen Mary University of London. Hun har utgitt boken Chris Marker: La Jetée i serien Afterall Books & MIT (2009) i tillegg til publikasjonene The Evolution of Film (2007) og Film Cultures (2002).

Bouchra Khalili er en fransk-marokkansk filmskaper som nylig er ansatt som professor i samtidskunst ved Kunsthøgskolen i Oslo, avd. Kunstakademiet. Khalili har en mastergrad i film fra Sorbonne Nouvelle og en MFA i visuell kunst fra École Nationale Supérieure d’Arts de Paris-Cergy. I 2011-2013 var hun stipendiat ved Vera List Center for Art and Politics på The New School, New York.

Inger Servolin er en norsk filmprodusent bosatt i Paris som var en av de som jobbet tettest på Marker. Marker og Servolin var kolleger og nære samarbeidspartnere i de aktivistiske filmproduksjons- og distribusjonsselskapene SLON og Iskra, hvor Servolin fremdeles jobber.

 

 

 

FILMPROGRAM I AUDITORIET

31. oktober – 9. november
LE SOUVENIR D’UN AVENIR / REMEMBRANCE OF THINGS TO COME
Torsdager 11.00-20.00
Fredager 11.00-18.00
Lørdager og søndager 12.00-18.00

 

13. november – 23. november
SI J’AVAIS QUATRE DROMEDAIRES / IF I HAD FOUR DROMEDARIES
Torsdager kl. 18.00
Lørdager og søndager kl. 15.00

 

4.  14. desember
LE JOLI MAI / THE LOVELY MONTH OF MAY
Torsdager 11.00-20.00
Fredager 11.00-18.00
Lørdager og søndager 12.00-18.00

 

2. – 11. januar
LETTRE DE SIBÉRIE / LETTERS FROM SIBERIA
Torsdager kl. 18.00
Fredager kl. 16.00
Lørdager og søndager kl. 15.00

 

MINISEMINAR PÅ CINEMATEKET I OSLO

Torsdag 13. november kl. 18-20
I samarbeid med Cinemateket, Truls Lie (Le Monde Diplomatique) og Frontline Club vises et utvalg kortfilmer av Chris Marker.
Visningen påfølges av en debatt moderert av Truls Lie.
For mer informasjon: www.facebook.com/events/353975844772487/

 

 

 

 

OMVISNING FOR SKOLER

Chris Marker: gratis spesialprosjekt for skoler med filmvisning og samtale

Kunstnernes Hus tilbyr spesialprosjekt med filmvisning og samtale for videregående skole, kunstskoler og andre skoler under utstillingsperioden. Opplegget er gratis med en varighet på 60-75 minutter, og fokuserer på Markers hovedverk La Jeteé  fra 1962. For mer informasjon, les her.

 

///

 

 

Chris Marker: A Grin Without a Cat

31 October 2014 – 11 January 2015

Opening Friday, 31 October 2014, 7pm.

Opening speech by Christine Van Assche, Curator at Large at Centre Pompidou, Paris, and Artistic Director, Mats Stjernstedt

 

Guided tour in the exhibition on Saturday, 1 November, 2 pm, by Christine Van Assche and Mats Stjernstedt
Kunstnernes Hus presents the first Scandinavian retrospective of visionary French filmmaker, photographer, writer and multimedia artist Chris Marker (1921 – 2012). His films lace realism with science fiction and lyricism with politics. Changing his name, declining to be photographed or interviewed, Marker is both enigma and legend. His influence extends across art, experimental film and mainstream cinema.

 

Marker is widely acknowledged as the finest exponent of the essay film and is known as the director of over 60 films, including Sans soleil (Sunless, 1983) and A Grin Without a Cat (Le Fond de l’air est rouge, 1977). His most celebrated work La Jetée (The Pier, 1962) imagines a Paris devastated by nuclear catastrophe and is composed almost entirely of black-and-white still photographs, which informed the narrative of Terry Gilliam’s 12 Monkeys (1995).

 

Marker was an inveterate traveler – his camera was his eye. His astonishing range of images can encompass a temple in Tokyo devoted to cats, to frozen flowers in a Siberian science station. Marker pictures our cultural rituals, ancient and modern – visiting a shrine, playing videogames, protesting on the streets. He splices his images with found footage, including fragments of movies, cartoons, ads, and news reels. Musical scores are interwoven with the noises of everyday life; haunting commentaries are narrated as if from the future, meditating on history and memory.

 

Darkness also underlines Marker’s portrayal of planetary cultures – memories of war ravaged France, the brutalities of colonialism, the failures of revolution.

 

A Grin Without a Cat is co-curated by Christine Van Assche, Curator at Large, Centre Pompidou, Paris, writer and film critic Chris Darke, and Magnus af Petersens, Curator at Large, Whitechapel Gallery/Curator, Moderna Museet. The exhibition tours to Lund Konsthall in 2015.
The exhibition is organized by Whitechapel Gallery.

 

 

Utstillingen er organisert av:

 

 

WhitechapelGallery_Singleline_Blk

 

IF_Logo-RVB

 

Amb logo engelsk London

Share →

One Response to Chris Marker

  1. […] CHRIS MARKER, KUNSTNERNES HUS (OSLO): Den andre utstillingen jeg vil fremheve er Chris Marker-utstilingen på Kunstnernes Hus. Helt siden jeg så La Jetée i Kabelvåg for ca 10 år siden har Chris Marker vært en enormt viktig inspirasjonskilde og verkene hans er og blir evig aktuelle. Utstillingen står til 11. januar, så løp og se! […]